5 Tips bij het kiezen van een webdesigner

Hoe kies je een persoon of bedrijf die jouw website  gaat maken? In een zee van webdesigners, reclamebureaus en freelancers kan het soms moeilijk kiezen zijn. Met onderstaande tips in het achterhoofd kom je al een heel eind.

1.0 Bekijk de referenties

De snelste manier om een beeld te krijgen van de website maker is om referenties te bekijken. Bijna elke webdesigner heeft op zijn website een portfolio of een selectie met enkele referenties van klanten staan. Bezoek deze websites! Zien ze er professioneel uit? Werken ze goed? Is alle informatie snel te vinden?

Zo ziet een portofolio eruit…

Wees ook niet bang om de mensen achter de referenties zelf te bellen en te vragen naar hun ervaringen met de website bouwer. Je zal snel merken of hetgeen de webdesigner vertelt ook strookt met de werkelijkheid.

webdesigner_gezocht

2.0 Bekijk goed de mogelijkheden

Dit is zeer belangrijk. Voor je in zee gaat met een webdesigner of webdesign bureau moet je absoluut zeker zijn dat hetgeen je vraagt mogelijk is. Niet alle webdesigners of bedrijven hebben namelijk alle kennis in huis die nodig is voor jouw specifieke wensen. Typische voorbeelden zijn het maken van een logo, maken van bedrijfsfoto’s, schrijven van teksten voor op de website…

Tevens zijn er diverse webdesign bedrijven die niet beschikken over technische kennis, en dus mocht de website crashen of in een foutmelding schieten, zei dit niet kunnen oplossen wat voor veel down time zorgt.

Bij het maken van een website komt tegenwoordig ook veel meer kijken dan vroeger. Hij moet:

  • Responsive zijn

Aanpassen aan alle mogelijke schermgroottes van PC tot smartphone, test dit dus ook bij de portofolio websites.

  • Gevonden worden in Google?

in zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo via SEO zoekmachineoptimalisatie, kloppen alle Seo Titels en omschrijvingen.

  • Makkelijk aanpasbaar zijn

via een CMS (Content Management System) zoals WordPress, Joomla of Drupal.

  • Beveiligd zijn

tegen inbraak via onder andere een HTTPS certificaat (groen slotje bovenaan in de adresbalk).

Vraag of de webdesigner kennis heeft van al deze zaken.

Supertip:
Nodig de webdesigner uit op gesprek, of door middel van een bel afspraak om er achter te komen wat de huidige kennis is, een groot voordeel van Webprof is dat ik beschik over technische kennis, mocht je dus een probleem hebben met je DNS of mail kan ik hierbij direct schakelen!

3.0 Vraag naar het prijsmodel

Iedereen gebruikt namelijk een ander model om zijn prijzen te bepalen. Soms betaal je een eenmalig bedrag voor de website en jaarlijks voor de hosting en de domeinnaam. Soms betaal je enkel en alleen een maandelijks bedrag voor zowel het maken van de website, als de domeinnaam, als het onderhoud. Soms betaal je alles apart, maandelijks of jaarlijks, met of zonder onderhoudscontract… Alles is mogelijk. Dit is belangrijk om te weten.

Laat je echter niet misleiden. Men kan bijvoorbeeld reclame maken voor een super goedkope website van €400, maar dan in de kleine lettertjes van de voorwaarden staat dat je twee jaar vast zit aan een onderhoudscontract van €50 per maand, wat uiteindelijk toch uitkomt op €1600…

Tevens betekent te goedkoop dat er niet veel tijd in wordt gestopt en dus voor elk probleem een plug-in wordt gebruikt, hierbij is de Webdesigner lekker snel klaar maar zit jij met een website die langzaam en niet stabiel is.

4.0 Kies een bedrijf die bij jou past

Er zijn eenmanszaken die websites maken, er zijn kleine bedrijven met een 5-tal medewerkers maar er zijn ook bedrijven met 50 medewerkers of meer.

Heb je zelf een groot bedrijf dan kun je best ook een groot webdesign bedrijf aanspreken om je website te maken. Zij zijn namelijk gewend om met andere grote bedrijven te werken en kunnen dan ook best je noden en behoeften inschatten. Jouw marketing mensen kunnen dan met hun marketing mensen praten, jouw ontwerpers met hun ontwerpers enzovoort. Een groot bedrijf zal over het algemeen ook hogere eisen stellen aan de website bouwer. In dat geval is het handig om met een bedrijf te werken dat alle mogelijke specialisaties in huis heeft.

Heb je echter een eenmanszaak dan zal een zelfstandig webdesigner vaak een betere keuze zijn. Eén uitvoerende kracht en dus één contact voor al je vragen. Bovendien zal de prijs ook meer overeenstemmen met het budget van je kleine onderneming. Reden: een zelfstandig webdesigner heeft geen grote personeelskosten en andere overheadkosten in vergelijking met een groot bedrijf. De eisen van de klant zijn vaak lager waardoor er geen extra personeel nodig is.

5.0 Denk ook aan de toekomst

Wie gaat de website onderhouden? Wie zal aanpassingen doorvoeren? Als mijn bedrijf groeit kan mijn website dan ook makkelijk meegroeien? Wie zal back-ups maken? Is dit allemaal inbegrepen in de prijs of zijn hier extra kosten aan verbonden?

Ga ook na of je achteraf makkelijk van webdesigner kunt veranderen. Jij moet eigenaar zijn van de website bestanden en jij moet eigenaar zijn van de domeinnaam. Kortom: jij moet de touwtjes in handen hebben. Ben je niet meer tevreden? Dan moet je eenvoudigweg kunnen veranderen. Vraag dit na op voorhand wat de mogelijkheden zijn.

Conclusie

Je kan nooit te veel vragen stellen. Hoe meer je weet hoe beter je een keuze kunt maken.

Wil jij graag even sparren met Webprof? Bel of mail mij…

Over de auteur-
In 2019 heb ik Webprof opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!
Webprof Mark Zonneveld
Mark Zonneveld
Webdesigner

Ook ik maak gebruik van cookies voor mijn website!