Alles wat je moet weten over TikTok

De online vindbaarheid van een organisatie is van ongekend belang. Als bedrijf zijnde kunnen er veel online middelen ingezet worden om de vindbaarheid te vergroten. Een van de meest gebruikte middelen onder jongeren is sociale media. Naast Facebook, Instagram en LinkedIn heb je ook het Chinese platform TikTok. Op dit moment is TikTok de snelst groeiende app ter wereld onder de doelgroep 10 tot 24 jaar. Voor ondernemers is dit zeer interessant, want hier liggen weer nieuwe kansen waarop ingespeeld kan worden!

Wat is TikTok?

TikTok is een platform waarop korte, grappige muziekfilmpjes worden gedeeld. De app werd in de beginfase vooral gebruikt om te dansen en te playbacken op bestaande muziek. Inmiddels is dat al lang niet meer alleen het geval en gaan er hele challenges rond onder de gebruikers van TikTok. De app is het meest populair onder de generatie Z, met de leeftijd tussen de 10 en 24 jaar. Wereldwijd heeft TikTok al meer dan 1 miljard downloads en maandelijks zijn er 500 miljoen gebruikers actief. In Nederland heeft de app inmiddels al 3,5 miljoen maandelijkse gebruikers.

Het grote verschil tussen TikTok en de gevestigde sociale media kanalen zoals Instagram en Facebook is dat TikTok geen gesloten ecosysteem is. Je kunt namelijk gemakkelijk via TikTok je filmpjes exporteren naar je andere sociale media kanalen. In het afgelopen kwartaal zie je ook steeds meer dat influencers en bekende YouTubers hun weg vinden naar TikTok. Dit zie je voornamelijk onder de influencers en YouTubers die zich op de jongeren richten.

TikTok-Banner_Webprof

TikTok voor bedrijven?

Op dit moment zijn er nog niet veel bedrijven actief op het relatief nieuwe platform. Daarnaast zijn er voor de app ook nog niet veel functies ontwikkeld voor bedrijven, maar dat betekent zeker niet dat je het zakelijk niet kan gebruiken! Wanneer je als bedrijf zijnde je richt op de jongere doelgroep en het nu goed aanpakt, liggen er enorme kansen. Bij het aanmaken van een TikTok-account krijgt de gebruiker een standaardaccount. Het is voor bedrijven aan te raden om over te schakelen naar een pro-account. Zeer verrassend is dit geheel kosteloos. Met een pro-account kunnen er een hoop statistieken bekeken worden, die interessant zijn voor bedrijven. Er kan dan inzicht verkregen worden in videoviews, aantal volgers, profielweergaven, trending video’s en demografische informatie van de volgers. Dit is ook te vergelijken met een bedrijfsaccount op Instagram.

Zelf TikTok-video’s publiceren

Er kan gekozen worden door een bedrijf om zelf TikTok-video’s te gaan publiceren, dit heeft ook een aantal voordelen. Zo kan een bedrijf een hashtag of challenge verzinnen en deze kan viraal gaan, doordat meerdere gebruikers de hashtag of challenge nadoen en vervolgens ook weer gebruiken. Het gebruik van hashtags vergroot het bereik op de app. Het is dus slim om de campagne een hashtag te geven, zoals dit vaak ook op Instagram te zien is bij influencercampagnes. Naast het verzinnen van een eigen hashtag, zijn er ook trending hashtags. Hier kan ook op ingespeeld worden door hieraan mee te doen en dit kan ook weer zorgen voor een vergroot bereik op de app.

Adverteren op TikTok

Het adverteren op TikTok staat nog in de kinderschoenen, maar het is inmiddels wel mogelijk. Met adverteren is het mogelijk om bereik op de app in te kopen in de timeline van TikTok. Alle advertenties moeten verticaal zijn, omdat het dan goed past tussen de video’s die de andere gebruikers delen. Niet alleen past het beter, maar zullen de advertenties ook beter opvallen, doordat het hele scherm in beslag wordt genomen. Naast het inkopen van bereik door middel van verticale advertenties in de timeline, bestaan er ook nog andere manieren om te adverteren binnen TikTok.

Branded filter

Met een branded filter is het mogelijk om als bedrijf zijnde door middel van 2D, 3D of Augmented Reality-features een merk onder de doelgroep te krijgen. Dit heeft iets weg van de app Snapchat. Op deze manier kunnen gebruikers hun hele video en omgeving aanpassen en komt het merk op een ludieke manier onder de aandacht van de gebruiker.

Influencers

Mocht het niet mogelijk zijn voor een bedrijf om een branded filter te produceren, kan er gekozen worden om influencers in te zetten om meer bereik te genereren. Net als op de gevestigde sociale media kanalen, zijn er gebruikers die een groot aantal volgers hebben. Influencers hebben allemaal hun eigen doelgroep en hierdoor kan er als bedrijf zijnde, goed gezocht worden naar passende influencers om mee samen te werken. Influencers zijn tegen betaling heel effectief om in te zetten om op een authentieke manier een boodschap over te brengen naar de doelgroep.

Heb je advies nodig bij het implementeren van TikTok voor jouw bedrijf zodat jij binnenkort ook actief bent op dit nieuwe platform? Schroom dan niet om contact op te nemen met MIJ Of heb je vragen over andere online marketing gerelateerde zaken? Ik help je graag!

Over de auteur-
In 2019 heb ik Webprof opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!
Webprof Mark Zonneveld
Mark Zonneveld
Webdesigner
Cookie_webprof_melding

Ook ik maak gebruik van cookies voor mijn website!