Ik Wil Bovenaan in Google?

Ik wil bovenaan in Google, kan dat?

Dit is een van de meest gestelde vragen van mijn klanten. En waarschijnlijk voor jou ook een brandende vraag aangezien je dit artikel leest. Om de vraag te beantwoorden: Ja, maar hier zitten heel veel voorwaarden aan vast. Er zijn namelijk verschillende manieren om bovenaan in Google te komen. Er zijn in principe twee wegen die je kan nemen om bovenaan te komen: organisch of met betaalde advertenties. Het verschilt per bedrijf welke weg je neemt. Dit kan natuurlijk ook allebei zijn.

Betaald verkeer

Vaak kiezen ondernemers ervoor om met advertenties in de zoekresultaten te komen. Met een SEA (Search Engine Advertising) campagne behaal je snel resultaat. Let er wel op dat je je bezoeker op een relevante pagina laat uitkomen. Ik zie vaak campagnes waar de bezoeker naar de homepagina wordt gestuurd en niet naar het specifieke product of artikel. Dit is natuurlijk jammer en de bezoeker zal weer snel weg gaan. Wil je meer weten over betaald verkeer naar je website? Neen dan even contact met webprof op.

Organisch vindbaar in Google

In dit artikel wil ik vooral focussen op organische vindbaarheid. Wat is organische vindbaarheid? Als je iets intypt in Google biedt Google je de meest relevante informatie die jij invult als zoekopdracht. Als je als ondernemer relevante teksten (of afbeeldingen) plaatst op een pagina toont Google deze pagina aan de ‘zoeker’. Logisch toch? Zeker, maar hoe schrijf ik relevante content die aansluit op mijn klant? Doe als eerst een zoekwoorden onderzoek. Hiermee krijg je inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep. Dit kan met bijvoorbeeld de Keyword planner tool van Google. Wanneer je weet welke zoekwoorden mensen gebruiken kan je je teksten op basis van deze woorden schrijven. Let op, gebruik deze woorden niet overmatig. Google vindt dit niet leuk en zal je pagina juist lager vertonen. Vroeger kon je met de juiste zoekwoorden meteen bovenaan staan. Tegenwoordig is dit al lastiger, omdat Google kijkt of je tekst relevant is voor de lezer en of het een kwalitatieve tekst is. Schrijf dus goede teksten en als je geen ster bent in schrijven, huur een tekst schrijver in. Ik ben er zelf geen ster in, maar ik vind het wel leuk omdat het over mijn vakgebied gaat. Schrijf dus vooral over iets wat je leuk vind (als het maar aansluit op je doelgroep).

Hoe is een zoekresultaat pagina opgebouwd?

Webprof SEO foto

Google organische vindbaar resultaten

Een zoekresultaat pagina ofwel SERP (Search Engine Result Page) geeft meestal 10 zoekresultaten weer. Hiervan kan alles organisch zijn of een deel betaald. Meestal zie je dan 3 betaalde advertenties bovenaan en 7 organische resultaten daaronder.

Wat kan je zelf ondernemen op je website?

Heb je een eigen website of blog? Schrijf vooral relevante teksten die aansluiten op jouw doelgroep. Gebruik daarbij de juiste zoekwoorden. Als je een WordPress website hebt raad ik je aan om de Yoast SEO plugin te downloaden. Deze tool laat met een stoplicht systeem zien of je goed bezig bent met het schrijven van je tekst en het gebruik van je zoekwoord. Hieronder staan nog een aantal tools die je kan gebruiken bij een zoekwoorden onderzoek of bij het vinden van het juiste thema.

Wat kan ik voor je doen?

Zit je met je handen in je haar omdat je beter wilt scoren in Google? Ik bied zowel SEO (organisch vindbaar) als SEA (betaalde vindbaarheid) scans aan. Ik scan je website of blog en maak een rapport wat er verbeterd kan worden. Dit kan je vaak zelf al toepassen. Let wel op, met organische vindbaarheid duurt het wat langer voordat je beter scoort in Google. Het kan zo een paar maanden duren voordat je bovenaan staat in Google (of Bing). Met betaalde vindbaarheid zie je vaak direct resultaat, maar dit kost natuurlijk wel geld.

Meer informatie stuur mij even een mailtje en ik neem contact met je op!

Over mij  | Portofolio | Contact