6 marketing trends van 2021

Het jaar 2020 zal alvast de geschiedenisboeken ingaan als een zeer moeilijk jaar voor iedereen. COVID-19, is hier natuurlijk de grootste boosdoener van. Bedrijven werden massaal op hun kop gezet waardoor je creatief en digitaal goed uit de hoek moest komen

Samen met online shopping, is thuiswerken het nieuwe normaal en dit brengt dan ook nieuwe online trends met zich mee. Om je hier in te helpen voor het nieuwe jaar, hebben ik de 8 belangrijkste digitale marketing trends van 2021 voor jou op een rijtje gezet

Inhoudsopgave

1.0 Kies voor Social media

Neem de tijd om de social media kanalen onder de loep te nemen, waarbij je de keuze maakt welke kanalen voor jouw product of service werken. Kies één of meerdere kanalen waar je actief op kan inzetten. Vergeet daarbij zeker niet.

Het verschilt per onderneming wat voor ieder werkt en wat niet! om rekening te houden met jouw doelgroep: is TikTok the place to be om jouw publiek te bereiken? Haal die stoere danspasjes dan maar vanonder het stof en verdiep je verder in dit kanaal: hoe werkt het en hoe kan ik op een creatieve manier mijn product of service in de kijker zetten?

Zijn jouw klanten meer van het MKB kaliber dan zou je beter terecht kunnen op Linkedin en hier dus veel meer tijd in stoppen en jouw klanten vinden.

2.0 Google My Business stijgt snel

Shop lokaal is het woord van dit jaar. Zorg er daarom voor dat jouw Google My Business up to date is en deze geclaimd is door jouw bedrijf. Via Google My Business kan je via een eenvoudige en transparante manier bedrijfsgegevens delen met jouw klanten en publiek.

Je hoeft je eenvoudigweg aan te melden op Google My Business en Google past deze automatisch toe bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Niet alleen voorzie je via Google My Business waardevolle informatie over je bedrijf, zoals (afwijkende) openingsuren of een webshop, je wordt zichtbaarder voor lokale zoekopdrachten. Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een bedrijf of plaats in de buurt van hun eigen locatie, worden lokale resultaten weergegeven. Sinds kort kan je als horecazaak ook aangeven dat je take-away, delivery en/of order ahead voorziet.

Tevens worden alle linkjes meegenomen en verbeterd dit ook jouw score voor bij onze grote vriend Google.

Google gaf ook mee dat 18%  van dergelijke zoekresultaten resulteert in een aankoop.

Mocht je vragen hebben hoe je dit het beste kan indelen kan ik van Webprof jouw hier zeker bij helpen!

Voice-control-Google-webprof

3.0 Voice search op jouw website

Is jouw website al klaar voor voice Search?

Het gebruiken van voice search stijgt de laatste jaren enorm zie hieronder de huidige cijfers:

  • 27% van de globale bevolking maakt gebruik van voice search
  • 66% van de early adapters maakt wekelijks gebruik van voice search
  • 62% van de gebruikers die frequent voice search gebruiken, geven aan dat ze de komende maand waarschijnlijk iets zullen kopen via voice search.

Deze hoge cijfers zijn niet abnormaal: gebruik maken van voice search is makkelijk, het gaat snelhandsfree en het is trendy. Maar opgelet: voice search werkt niet zoals een getypte zoekopdracht in een zoekmachine. Hier zitten de grote verschillen:

  • De zoekopdrachten zijn specifiekere en bestaan uit langere zinnen
  • De zoekopdrachten zijn lokaal getint (zorg er daarom voor dat jouw Google My Business up to date is!)
  • De gebruiker krijgt geen lange lijst met mogelijke antwoorden. Ze krijgt welgeteld één antwoord: diegene de rank #0 in Google, of een andere zoekmachine, heeft kunnen veroveren.

Wil je dus goed inspelen op deze moderne trend? Dan is het belangrijk om jouw SEO goed op orde te hebben om bovenaan in google te komen Lees er meer over in mijn blog.

4.0 Investeer in jouw huidige klanten

De tijd van koudbloedig een product of service verkopen aan een klant en deze nadien nooit meer zien, is voorbij. Laat dat duidelijk zijn. Investeren in huidige klanten wordt (en is) minstens even belangrijk als investeren in nieuwe klanten.

Waarom? Het online aanbod is overweldigend voor de hedendaagse gebruiker dus je dient al stevig uit te blinken in jouw product of service.

Het voordeel is dat jouw klanten al vertrouwen in jouw product hebben en dus weten wat ze er voor krijgen.

Het belangrijkste verschil is dat de klanten proactief op de hoogte worden gebracht en niet zelf achter de zaken moeten gaan, een keer nabellen is dus altijd raadzaam!

Een klantervaring stopt niet op het moment dat een product is gekocht. Een zorgvuldige levering, de mogelijkheid tot gratis retourneren, producten snel kunnen laten repareren… Gek genoeg laten veel webshops het net op dat moment afweten en zullen de klanten alvast niet gemotiveerd zijn om een positieve review achter te laten.

Zorg dat je klanten verder worden meegenomen in jouw marketing funnel

Waar verliezen klanten hun interesse in de customer journey, hoe kan je het proces optimaliseren (ook als het fout gaat) en hoe kan je ervoor zorgen dat ze blijven terugkeren?

5.0 Interactieve content

Het internet staat ondertussen vol met interessante content. Dit in combinatie met een kortere aandacht spanne en weinig tijd, maakt het een uitdaging om de bezoeker van je website te bereiken en aan te spreken.

Wat ook helpt zijn bewegende objecten in jouw website hierdoor raakt de bezoeker blijvend geprikkeld

Interactieve content is een goede tool om een blijvende indruk te maken op jouw doelgroep en de betrokkenheid te stimuleren! Dankzij interactieve content wordt een tweerichtingsgesprek tussen jouw en je bezoeker gestimuleerd en geeft de bezoeker een kans om actief deel te nemen. Denk maar aan rekenmachines, peilingen, virtuals reality tours…

Hierdoor krijgt de bezoeker op maat gemaakte inzichten over een bepaald onderwerp of een uitdaging of probleem waar ze mee kampen. Daarbovenop beleven ze plezier aan het bekijken en gebruiken van deze inhoud!

6.0 Laat zien dat je Mileu bewust bent

Meer dan ooit zijn we bezig met het milieu: luchtvervuiling, plastic in de oceanen, voedselverspilling, de opwarming van de aarde… Al deze zaken behoren tot de grootste bedreigingen waardoor we ons, als consument, zorgen maken en milieuvriendelijker willen zijn.

Om deze bezorgdheid om te zetten in acties, is de green consumer op zoek naar maatschappelijk verantwoorde producten, ondanks dit een hogere kost kan betekenen.

Je consumer wilt hier zeker extra voor betalen, en krijgt bij het kopen van dit product een goed gevoel, dat hij iets goed heeft gedaan.

Tot Slot…

Digitaal aanwezig zijn is een must geworden. Tegenwoordig kan je zelfs online planten kopen op meerdere websites! Maar wat voor het ene bedrijf werkt, betekent niet dat dit automatisch voor jouw bedrijf even goed zal aanslaan. De vraag is welke trends voor jou kunnen werken en hoe je ervoor kan zorgen dat je uitspringt en bovenaan in google komt in deze online oceaan van aanbieders en content.

Heb jij hellemaal geen tijd om in jouw online omgeving op te pakken, aarzel dan niet en laat dit overnemen door Webprof, voor een professioneel resultaat!

Mail mij info@webbprof.nl  – Of appen 06-34007616

Over de auteur-
In 2019 heb ik Webprof opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!
Webprof Mark Zonneveld
Mark Zonneveld
Webdesigner
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Contact-met-webprof

Bakkie Doen?

Even jouw website door nemen onder het genot van een kopje koffie…

Ook ik maak gebruik van cookies voor mijn website!