Hoe gedraag je je als merk tijdens en na corona tijd?

Maak als merk blijvend impact

Waarom kent iedereen Coca-Cola? Ze maken blijvend impact en communiceren non-stop met hun doelgroep vanuit dezelfde merkgedachte. Denk aan hun iconische commercials tijdens kerst, die kent iedereen!

Nu is jouw bedrijf waarschijnlijk niet te vergelijken met Coca-Cola, maar als je niet vergeten wilt worden, is blijven communiceren essentieel. Heb je op dit moment een fysieke locatie en is het bijvoorbeeld niet mogelijk om klanten te ontvangen? Dat is vervelend. Maar er zijn verschillende alternatieve manieren en contactmomenten om jouw doelgroep te bereiken.

Kijk de kunst af van de strategie van onder andere Coca Cola (op kleinere schaal): blijf aanwezig! Investeer nu in een onderscheidend merkverhaal en wanneer de tijd rijp is pluk je er de vruchten van. Je zult zien dat jouw investering zich op de lange termijn dubbel en dwars terugbetaalt.

webprof_coronavirus_banner

Het gaat je als bedrijf voor de wind en de orders stromen binnen. Tot opeens het moment daar is en er een crisis roet in het eten gooit. In dit geval de coronacrisis. Het zorgpersoneel draait overuren, gezondheid staat voorop en plannen worden ruw in de war geschopt. In deze onzekere tijden zijn er dan twee opties: fight or flight. Ren je weg van deze situatie of ga je ‘m te lijf?

In mijn artikelreeks vertel ik je graag meer over hoe je als merk blijvend impact maakt en in beeld blijft. Maar wat nog veel belangrijker is is hoe je ook ná een crisis met je doelgroep communiceert. Deze inzichten zorgen er namelijk voor dat jij je onderscheidt van de concurrentie en top of mind blijft bij je doelgroep.

Toon je menselijke kant

Een post op LinkedIn vanuit een persoon geschreven werkt veel beter dan wanneer je vanuit je bedrijf communiceert. Waarom? Omdat mensen nou eenmaal meer gevoel hebben met mensen dan met organisaties.

Ook jouw bedrijf bestaat uit mensen. Laat als bedrijf je menselijke kant zien. Uiteindelijk wil je iets aan je klant verkopen, maar dat moet geleidelijk gebeuren. Een nieuwe vriendschap of liefde ontstaat ook niet van het ene op het andere moment: je wilt elkaar eerst beter leren kennen. Speel in op de behoeften en/of angsten van jouw klant of doelgroep. Bouw een band met ze op voor de lange termijn. Denken dat jouw klanten dus direct iets bij je wil kopen is een utopie. Deel je kennis, geef een kijkje achter de schermen, geef gratis (online) trainingen of deel inspirerende boodschappen. In de tijden dat je minder IN je bedrijf kunt werken is het belangrijk om AAN je bedrijf te werken.

Hoe pas je je marketing hierop aan?

Impact maken, laten zien waar je voor staat en je menselijke kant laten zien… gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch is dit iets waar ieder bedrijf mee bezig zou moeten zijn, met of zonder crisis. Juist in tijden van teruglopende omzet is het goed om hier opnieuw bij stil te staan en aan de juiste knoppen te draaien. Met de volgende stappen ga je goed op weg:

  1. Zorg dat je weet wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt.
  2. Zorg dat je weet waar je doelgroep naar op zoek is en wat de pijnpunten zijn.
  3. Ga de interactie aan op de verschillende (online) kanalen waarop jouw doelgroep aanwezig is en bied een oplossing voor hun pijnpunten.
  4. Kun je je klant nu niet direct helpen? Zorg in ieder geval dat je bij ze in beeld blijft.

Om in de picture te blijven kun je een maandelijkse nieuwsbrief sturen, ze inspireren via social media en gratis kennis delen. Zodra het moment daar is dat men wel weer kan bestellen, sta jij op hun shortlist. Stop op dat moment niet met het delen van kennis en het communiceren van jouw unieke merkbelofte, maar maak het onderdeel van je strategie. Zo win je op de lange termijn!

Over de auteur-
In 2019 heb ik Webprof opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Cookie_webprof_melding

Ook ik maak gebruik van cookies voor mijn website!