Hoe ziet een goede homepage eruit?
8 tips voor jouw website!

Je homepage is je binnenkomer. De eerste kennismaking met je bedrijf als mensen via je visitekaartje of mail je bedrijf online bezoeken. Het geeft een indruk van jouw onderneming.

Het doel van de homepage

De homepage van je website kun je vergelijken met de etalage van een winkel. Die etalage geeft een beeld van wat je in de winkel vindt: zowel qua sfeer als qua producten. Daarnaast nodigt deze eventuele kopers uit om naar binnen te komen. Online komt daar nog een element bij: de gebruiksvriendelijkheid. Een goede homepage fungeert als het centrale punt in de website waarvandaan bezoekers gemakkelijk hun weg kunnen vinden. De belangrijkste doelen van de homepage zijn volgens mij dan ook:

  • Informeren: de homepage moet de bezoeker meteen duidelijk maken waar hij is en wat hij er kan doen.
  • Navigeren: de homepage helpt bezoekers te vinden wat ze zoeken.
  • Communiceren: de homepage geeft een eerste indruk van de identiteit van een bedrijf.
  • Triggeren: een goede homepage maakt nieuwsgierig en triggert de bezoeker om dieper de website in te gaan.

Maar hoe vul je deze doelen nou goed in? Hieronder vertel ik wat meer over de specifieke elementen van een goede homepage.

Pakkende headline

De tekst op je homepage is kort maar krachtig: elk woord moet raak zijn! Neem daarbij het perspectief van de bezoeker aan: zijn doel is leidend. Dus niet vertellen wat je wil vertellen, maar een oplossing bieden voor het probleem van je ideale klant. In de tekst geef je de bezoeker antwoord op de volgende vragen:

  • Waar ben ik?
  • Wat kan ik hier doen?
  • Waarom zou ik dat (hier) doen?

Dit doe je met behulp van een betekenisvolle headline die de essentie van je bedrijf beschrijft. Je ondersteunt die headline eventueel met een sterke sub-headline. Verder geef je een korte en bondige uitleg van je value proposition, je merkbelofte. Doe dit bijvoorbeeld in drie bullet points. Hierin maak je duidelijk waarom de bezoeker voor jou zou moeten kiezen.

Sterke visual

Daar heb je hem weer, dat o zo belangrijke gezegde ‘Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden.’. Ook online zijn mensen erg visueel ingesteld. Een goede foto of video op je homepage helpt dan ook om bovenstaande doelen te bereiken. Zorg voor een beeld dat de inhoud op de pagina ondersteunt. Het beeld moet een bepaald gevoel opwekken dat matcht met de identiteit van je bedrijf. Pas op met hele drukke beelden, die kunnen de bezoeker juist afleiden.

Heldere navigatie

Goede navigatie is essentieel voor een gebruiksvriendelijke website. Als bezoekers hun weg niet vinden op jouw website, zijn ze in een mum van tijd vertrokken. Het belangrijkste onderdeel van websitenavigatie is het menu. Experimenteer daar niet te veel mee. Zorg dat het menu intuïtief werkt. Zo is het menu meestal in een horizontale balk boven aan de pagina te vinden en wordt het vaak aangeduid met een hamburger icoontje. Zorg ook dat het menu meteen helder is. Veel bedrijven zijn geneigd om heel veel menukoppen te maken omdat ze denken dat meer opties beter is. Het tegendeel is waar; bezoekers zullen daar juist verward door raken. Gebruik zo min mogelijk menukoppen en maak koppen die meteen duidelijk maken welke informatie de bezoeker daar kan vinden. Om bezoekers nog beter te helpen kun je overwegen om een zoekfunctie aan te bieden.

Triggerende call-to-action

Nu jouw bezoeker een helder beeld heeft van jouw bedrijf, is het zaak om hem te verleiden om verder te gaan kijken op je website. Een goede manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van een triggerende call-to-action. Deze opvallende button roept de bezoeker op tot een bepaalde actie. Denk aan ‘Ontdek onze oplossingen’ of ‘Lees meer over dit product’. Hou rekening met de fase van de buyer journey waar de bezoeker zich in bevindt. Eventueel maak je twee CTA’s; één voor bezoekers in de awareness en consideration fase (‘Lees hoe dit werkt’) en één voor bezoekers in de decision fase (‘Vraag direct een offerte aan’).

Andere zaken om rekening mee te houden

Naast de invulling van de homepage zijn er ook nog een aantal technische aspecten waar je rekening mee moet houden. Zorg bijvoorbeeld dat je homepage responsive is zodat hij er ook op andere schermen goed uit ziet. Hou ook rekening met de vouwlijn van de website. Alle belangrijke informatie en buttons zouden boven die vouwlijn moeten staan. Om er zeker van te zijn wat wel en wat niet werkt op jouw homepage, is het slim om het design te testen. Gebruik A/B tests om de CTA, het beeld en de tekst te testen en te optimaliseren. Bekijk ook eens deze infographic met de 12 elementen van een goede homepage. 

Aan de slag met een moderne website!

De homepage is natuurlijk maar een onderdeel van je website. Om een moderne website te maken die leads genereert, moet ook je andere pagina’s optimaliseren. Gelukkig hoef je dit niet allemaal in één keer aan te pakken. Met een Growth Driven Design aanpak werk je stap voor stap naar een goede moderne website toe. 

Overbodige onderdelen in footer

In de footer wordt iets gedaan wat soms slim is, maar in dit geval overbodig. Alles uit de twee menu’s wordt herhaald, terwijl ik niet eens hoef te scrollen om onderaan de pagina te komen. Die menu-items staan dus 2 keer in beeld. Oh, en aan de sitemap heeft jouw bezoeker niks. Je hoofdmenu en de interne links moeten je bezoeker door je website leiden. Je bezoeker doet niks met de sitemap.

Webprof Website

8 tips voor een succesvolle homepage op jouw website

Mede op basis van bovenstaande, een 7-tal tips om jouw website succesvol te beginnen met een goede homepage:

  1. Design is dienend aan de bezoeker
  2. Kies daarom zo weinig mogelijk bewegende elementen
  3. Maak tekst kort genoeg, maar wel zo dat er voldoende informatie in staat
  4. Maak je website persoonlijk, begin al op je homepage
  5. Kies voor een goede balans tussen tekst en beeld
  6. Bied zo snel mogelijk duidelijkheid
  7. Gebruik een duidelijk hoofdmenu
  8. Plaats een call to action button

Over mij  | Portofolio | Contact

HULP NODIG MET JE HOMEPAGE ?

Cookie_webprof_melding

Ook ik maak gebruik van cookies voor mijn website!