Maak van je bezoekers -> klanten!

Hoe zorg je ervoor dat een webshopbezoeker overgaat tot een aankoop en later terugkeert voor de volgende bestelling? Alles hangt af van hoe de bezoeker jouw webshop ervaart tijdens én na het shoppen. Een klantvriendelijke webshop geeft bezoeker een positief gevoel, waardoor ze sneller overgaan tot een aankoop én terugkeren. Maar hoe maak je jouw shoppende klant blij? Hieronder vind je diverse tips!

 

1. Gratis je pakket retourneren

De online klant is gewend dat je tegenwoordig gewoon gratis te kunnen retourneren binnen 30 dagen. Webshops die deze service niet aanbieden kunnen op weinig sympathie rekenen.

2. Toon de voorraad

Toon of het product voorradig is op de product detailpagina, niet bij de checkout. Creëer een gevoel van urgentie door beperkte voorradigheid te communiceren.

Hieronder zie je netjes aangegeven hoeveel stuks er voorradig zijn.

3. Snel kunnen afrekenen 

Hoe sneller de betaling gebeurt, hoe beter.

Hoe?

  • Zorg dat een account snel is gemaakt
  • Maak het mogelijk om een bestelling af te ronden zonder account (het zogenoemde ‘guest account’) sommige klanten hebben hier baat bij.
  • Werk met korte verschillende stappen in de bestelflow en zorg dat die visueel zichtbaar zijn
  • Voorzie voldoende betaalmogelijkheden. Online shoppers hebben verschillende voorkeuren. Als de vertrouwelijke betaalmethode er niet tussen staat is de kans groot dat de transactie niet wordt voltooid.
    Ik zelf kies altijd voor Mollie dit is zeer vertrouwd voor de eindklant.

4. Een snelle website

Geduld is een schone zaak, maar dat geldt niet voor websitebezoekers. Als een webpagina te traag inlaadt zal die een andere webshop raadplegen. Test hier de snelheid van je website.

Niet tevreden met de huidige snelheid, contact mij en ik zal je website sneller maken zodat jouw klanten weer blij worden 🙂

5. Houd je klant op de hoogte van de bestelling

Heeft je bezoeker een bestelling geplaatst? Bezorg hem dan een duidelijke bevestigingsmail met een overzicht van alle bestelde producten, de levertermijn en de goed ontvangen betaling.
Voorzie daarnaast een track & trace code in de mail die werkt. 
Dit zorgt er ook voor dat de klant niet zelf contact hoeft op te nemen met jouw webshop en dit scheelt de klantenservice tijd.

6. Reviews van bestaande klanten

Online reviews hebben een grote invloed op de aankoopbeslissing van je bezoeker. Het verzamelen en tonen van die reviews helpt enerzijds je klant het juiste product te kiezen, maar geeft anderzijds ook vertrouwen voor wie de eerste keer je webshop bezoekt. Zorg dat de mogelijkheid aanwezig is om via je website reviews in te dienen, anders lijkt het alsof de mooiste reviews geselecteerd zijn door de websitebeheerder.
Dit schept vertrouwen!

7. Duidelijke levertijd en verzendkosten

Communiceer de levertijd en verzendkosten voordat ze een product in de bestelwagen neer zetten.

Je kan deze vermelden via een banner op je website onder de navigatie of meteen bij het product.

Vermijd hierdoor misleidende informatie. Als je eerst vermeldt dat levering gratis is en de shopper merkt nadien bij de checkout dat er minimum aan 50 euro moet besteld worden voordat de verzendiing gratis doorgaat, zorgt dit voor frustratie. Beperk daarnaast de verzendkosten tot het hoogst nodige en vermijd een te lange leveringstermijn. 

Over de auteur-
In 2019 heb ik Webprof opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!
Webprof Mark Zonneveld
Mark Zonneveld
Webdesigner
Contact-met-webprof

Bakkie Doen?

Even jouw website door nemen onder het genot van een kopje koffie…

Ook ik maak gebruik van cookies voor mijn website!