Wat Is Redirecten? Een Verhuisbericht Aan Google

Wanneer je met zoekmachine optimalisatie bezig bent, dan kom je het woord vast wel eens tegen: redirecten. Maar wat is redirecten nu precies en waarom is het maken van een redirectlijst bij de overgang van een oude naar een nieuwe website zo belangrijk? We leggen het je uit in dit blogartikel.

Wat is redirecten?

Een redirect is eigenlijk een verhuisbericht aan Google. Wanneer je een website hebt met verschillende pagina’s dan heeft iedere pagina een eigen URL. Google (en andere zoekmachines) komen regelmatig langs op je website om deze URL’s te indexeren, zodat ze terug te vinden zijn in de zoekmachine. Wanneer je een pagina weghaalt of de URL wijzigt binnen je website, dan blijft de (oude) URL van die pagina nog wel bestaan in Google. Zodra een bezoeker op het zoekresultaat klikt en de URL op je website benadert krijgt deze een 404-foutmelding. Simpelweg omdat de URL niet meer toegankelijk is.

Dat is niet wat je als website eigenaar wilt, want daarmee bied je de bezoeker geen meerwaarde en zal deze jouw website snel weer verlaten. Om ervoor te zorgen dat de URL’s in Google netjes blijven functioneren is het zaak om een redirect aan te maken zodra je een pagina binnen je site verwijdert of verplaatst. Daarmee zeg je eigenlijk tegen Google dat je pagina is verhuisd. Een redirect plaats je in je CMS systeem en is simpelweg een verwijzing van de oude URL naar een andere (of nieuwe) URL. Zodra iemand de URL dus benadert, wordt hij of zij netjes doorverwezen naar een andere pagina waarop relevante content te vinden is die aansluit bij de zoekopdracht. Zo verlies je de bezoeker niet onnodig.

link-building-links_webprof.jpg

Een redirectlijst maken als je een nieuwe website lanceert

Wanneer je reeds een website op het internet hebt die je wilt vervangen voor een mooie, nieuwe website, dan is het zaak om een zogenaamde redirectlijst aan te maken. Daarmee zet je alle URL’s van je huidige website, die dus is opgenomen in de zoekmachines, in een overzichtelijke lijst onder elkaar. Zodra de nieuwe website ontwikkeld is, maar nog niet live staat ga je alle nieuwe URL”s daarbij zoeken. Je bekijkt waar de oude content op je site in de nieuwe site naartoe is verhuisd en neemt de betreffende pagina’s op in een redirectlijst. Vlak voor livegang importeer je deze lijst in je CMS systeem en zo weet Google waar alle pagina’s van je oude site naartoe zijn verhuisd.

Over de auteur-
In 2019 heb ik Webprof opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!
Webprof Mark Zonneveld
Mark Zonneveld
Webdesigner
Cookie_webprof_melding

Ook ik maak gebruik van cookies voor mijn website!